Opończa

Dział dotyczący odtwarzanego przez nas oddziału
Awatar użytkownika
Liissu
Nasz Pludrak
Posty: 582
Rejestracja: 16 gru 2012, o 20:46

Re: Opończa

Post autor: Liissu » 7 sie 2014, o 19:59

Panowie, gorąco zachęcam do tej części odzieży. Ja w swoim dutchcoatcie jestem zakochany, świetnie się spisuje na takie wieczory jakie czekają nas w Niepołomicach.

Awatar użytkownika
Stilgar
Chłopski Administrator
Posty: 1773
Rejestracja: 12 sie 2012, o 15:30

Re: Opończa

Post autor: Stilgar » 7 sie 2014, o 20:08

Masz jakiś wykrój, który bys polecał? Co myślsiz o tym rozwiazaniu?

Obrazek
Obrazek
Obrazek
"Czterdzieści setków baranów porwołem, dwadzieścia setków baranów zjadłem, w tym ctery śmierdzące i zyje. I dobze" Obrazek

Awatar użytkownika
Liissu
Nasz Pludrak
Posty: 582
Rejestracja: 16 gru 2012, o 20:46

Re: Opończa

Post autor: Liissu » 17 sie 2014, o 10:12

Kurde, dopiero teraz zauważyłem że pytałeś. Sorki ;)

Wiesz co, nie do końca znam się na stroju polskim, czy węgierskim. Te zdjęcia co wrzuciłeś, nie za bardzo pokazują jak to na człowieku leży.

http://i1368.photobucket.com/albums/ag1 ... g~original

Ten hajduk ma prawdopodobnie najprostszą w świecie narzutkę na plecach, z dodatkowym wywinięciem na swego rodzaju kaptur, coś takiego jak zaprezentowana przez Ciebie opończa kozacka. Ja bym to zmajstrował z możliwie grubej wełny, z podszewką lnianą do wysokości kaptura, a sam kaptur bez podszewki. No i dziurki na jakieś wiązanie pod szyją ;) Coś takiego jak te szkice na kartkach. Najważniejsze to dobrać sobie sensowną długość, żeby służyło to również za koc. Myślę że tak jak na tej kolorowej rycinie, na wysokość kolana byłaby w sam raz

Awatar użytkownika
Stilgar
Chłopski Administrator
Posty: 1773
Rejestracja: 12 sie 2012, o 15:30

Re: Opończa

Post autor: Stilgar » 30 sty 2017, o 22:29

A ja uszyłem opończe dla kumpla, z grubego sukna (Bielstyl, chyba z 900 g/m2) :)
Załączniki
5.jpg
Starszy Brat w Wierze
4.jpg
Z kolnierzem
3.jpg
Opatulon
2.jpg
Tyl
1.jpg
Przod
"Czterdzieści setków baranów porwołem, dwadzieścia setków baranów zjadłem, w tym ctery śmierdzące i zyje. I dobze" Obrazek

Awatar użytkownika
trollu
Pan Rotmistrz
Posty: 1381
Rejestracja: 19 sie 2012, o 13:11

Re: Opończa

Post autor: trollu » 30 sty 2017, o 22:30

Źródło!
Paaanie Dziesiętnikuuuu....

Awatar użytkownika
Stilgar
Chłopski Administrator
Posty: 1773
Rejestracja: 12 sie 2012, o 15:30

Re: Opończa

Post autor: Stilgar » 30 sty 2017, o 22:36

Kompilacja różnych,ale bazowałem na wykorju dragońskiego "płaszcza" z 1720 roku, plus materiał ciąłem tak jak dawniej była szerokość belki (łokiec, około 60 cm).

W oryginale było podszywane z przodu (pasek 40 cm) i przy tylnym rozcieciu, ale z klientem stwierdziliśmy, żę nie trzeba przy tak wielkiej gramaturze ;)

Ponadto w oryginalne jest malutki kolnierzyk, ja dalem, jak widac, duzy kolnierz, ktory pelni role kaptura, bo da sie go zarzucic. Takie czesto widac u hajduków.

Jestem jutro umowiony na odbiór, jak klient stwierdzi, ze mu nie pasi, to przeobie na kaptur. Dlatego kołnierz jest nawet troche za duzy i tak skrojony, aby dalo sie go przeorbic ;)
Załączniki
kolnierz.jpg
z kolnierzem
6.jpg
O tak
cloak1720.jpg
WYkroj
"Czterdzieści setków baranów porwołem, dwadzieścia setków baranów zjadłem, w tym ctery śmierdzące i zyje. I dobze" Obrazek

Awatar użytkownika
Cefali
Wiśnicki Rociarz
Posty: 221
Rejestracja: 9 maja 2013, o 23:19

Re: Opończa

Post autor: Cefali » 30 sty 2017, o 22:39

Fajna i podoba mi się podłączenie do żelazka :mrgreen:

Awatar użytkownika
Łukasz
Dyskutant
Posty: 111
Rejestracja: 19 wrz 2015, o 11:30

Re: Opończa

Post autor: Łukasz » 27 lip 2017, o 10:47

Powiedzcie czy widzicie sens nabywania opończy w przypadku posiadania wykonanej z grubego sukna delii/ferezji i niewiele mniej grubego żupana? czy te elementy stroju nie zapewnią wystarczającej ochrony przed zimnem?

Awatar użytkownika
Stilgar
Chłopski Administrator
Posty: 1773
Rejestracja: 12 sie 2012, o 15:30

Re: Opończa

Post autor: Stilgar » 27 lip 2017, o 11:00

Chyba tylko na tęgi mróz lub na niesamowitą ulewę (z kaputrem), tak to delia jest płaszczem i powinna pełnić rolę ochronną :)
"Czterdzieści setków baranów porwołem, dwadzieścia setków baranów zjadłem, w tym ctery śmierdzące i zyje. I dobze" Obrazek

ODPOWIEDZ